Vragtur i Øresund, maj 2012

Jimmy havde, traditionen tro, igen i år arrangeret en tur til Øresund med skibet Valhalla, og denne gang valgte vi at tage af sted allerede onsdag aften, da vejrudsigten ikke var den bedste – så var der råd til et par spildte dage i havn, hvis vejret drillede.

Der blev pakket grej og ved 16 tiden afgik dykkerbussen med Jimmy og undertegnede om bord fra Bogense (eller hvad pokker det nu hedder helt der ude på landet). På Sjælland fik vi følge af de resterende deltagere, som udover Knud, også talte Lars og Michael.

Vel ankommet til Refshaleøen, blev RIB'en sat i vandet og skipper Nicholaj havde allerede aftensmaden klar. Der blev planlagt sejlads for torsdagen, og alle gik tidligt til køjs.

Der planlægges sejlrute og fortælles røverhistorier.

Torsdag morgen bød på lidt gråvejr med en smule vind, men vi valgte at sejle tidligt om morgenen alligevel. Kursen blev sat mod Anemonevraget og Sine Nordfisk, hvor det blev til et enkelt dyk på hver. Knud valgte at fodre fiskene godt og grundigt med jævne mellemrum, så vi indstillede dykningen og gik for sejl mod Falserbo på den svenske side. Undervejs fik vi en opvisning af SOK, som fra helikopter måtte komme nogle uheldige sejlere til undsætning. Efter en lettere besværlig indsejling i havnen, fik vi atter fast grund under fødderne, hvilket Knud så ud til at synes godt om, og efter et solidt aftensmåltid og et par sjusser, planlagde vi at sejle længere sydpå om lørdagen, hvor vejret så bedre ud.

Fredag morgen var der afgang ved 7 tiden og kursen blev sat mod Vapper. Vapper er en Estlandsk trawler på ca. 115 meter i længden som sank i 1994 under bugsering til ophugning i Indien. Vraget ligger på små 30 meters dybde og rejser sig til 6 meter under overfladen. Det blev til 2 fantastiske dyk med rigtig god sigt, inden kursen blev sat nordpå mod Birger Jarl og Baltic. Sigten var ikke den bedste på 2 de sidste dyk, så vi ankom først på aftenen til havnen i Dragør.

Lørdag var en ret blæsende dag, så vi fik sovet godt igennem. Vi sejlede først ud ved middagstid, men vinden lagde sig efterhånden som vi nærmede os Dannebroge i Køge bugt. Vi kunne ved første forsøg se, at vi ikke havde ramt plet med bundtorvet, så der måtte lægges en del line ud der nede. 2. dyk var dog rigtigt godt og vejret blev bedre og bedre. Vi gik igen nordpå mod Malmö og da vi passerede Øresundsbroen, havde vi stort set fladt vand, så vi besluttede at sejle direkte mod morgendagens dykkersted, og kaste ankeret i nærheden.

Lars får sig en øl i den flotte solnedgang. Der var ingen grund til at gå i havn for natten.

Søndag var det høj solskin, varmt vejr og fladt vand. Der blev dykket på Kanonvraget og Kanonprammen inden turen igen gik mod Rafshaleøen og hjem mod Fyn.

Udstyret tjekkes inden dyk på Kanonvraget.

Der søges efter Kanonprammen i det fine sommervejr.

Tak til alle for en rigtig god tur! Jeg glæder mig allerede til næste gang!